Příklady dobré praxe

Přírodovědné poznávací zájezdy

zdroj: http://www.hostynska.cz/akcecelk.htm

Od roku 1993 se na naší škole staly tradicí zeměpisné a přírodovědné poznávací zájezdy do zahraničí.Práce s mapou, busolou, geologickým kompasem či botanickým atlasem a pohyb ve vysokohorském terénu a přírodě je po návratu z těchto akcí pro všechny účastníky naprosto rutinní záležitostí (foto z výuky v terénu). Zmíněné zájezdy velmi dobře doplňují výuku přírodopisu a ekologie z běžných hodin a děti tak získávají tolik potřebný kontakt s realitou, především pak možnost osvojit a vyzkoušet si teoreticky získané vědomosti přímo v praxi ve velice atraktivním prostředí.

škola: ZŠ Hostýnská Praha
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodopis, ekologie, zeměpis

Přírodopis v praxi

zdroj: http://www.zshutnikves.cz/doc/310/

Žáci 6. a 7. tříd zúčastnily exkurze do CHKO Pálava. Cílem bylo navázat na školní zeměpisnou a přírodopisnou vyuku v praxi. Žáci poznávali stromy, živočichy, různé typy krajin....V programu byly zahrnuty i hry pro pobavení žáků a k procvičení jejich právě získaných nových vědomostí.


škola: ZŠ Veselí nad Moravou
ročník: 6. a 7. třída
předmět: přírodopis, zeměpis

Chceme žít zdravě

zdroj: http://www.dpns.cz/index.php/o-skole/zakladni-skola-prakticka/13-zakladni-skola-prakticka

V rámci Světového dne výživy jsme si při výuce teoreticky vysvětlili rozdíly mezi nezdravou a zdravou správnou výživou . Zároveň jsme si povídali o riziku poruch příjmu potravy. Tyto poznatky z výuky je důležité si zapamatovat a využívat v budoucím životě. Proto jsme s žáky 1. až 7. ročníku ZŠP vydali do cvičného bytu. Žáci zde přímo v praxi využívali poznatky z hodin matematiky, přírodopisných předmětů, občanské výchovy atd.
Celý den si společně hezky užili. Využili podzimní sklizně ze svých zahrádek a odměnou byla vlastnoručně uvařená bramborová polévka a jablkový dort, i toto je škola…

škola: ZŠ Opařany
ročník: 1.-7. ročník
předmět: přírodopis, matematika

Den Země

zdroj: http://www.skolaluh.cz/foto22.htm

Formou projektové výuky proběhl již tradičně Den Země v ZŠ Vsetín, Luh. Byl spojen se spoustou ekologických aktivit, které se odehrávaly v přírodě i v areálu školy.

Žáci 2. stupně se zaměřili prostřednictvím různorodých pracovních dílen na problematiku
vody a odpadů. Zkoumali je z hlediska oborů přírodopisných, zeměpisných, historických avýtvarných. Šesťáci a sedmáci si také v praxi vyzkoušeli pozorování a určování rostlin i živočichů v chráněné oblasti Ježůvka. Pro sportovně založené děti bylo připraveno lezení na umělé stěně a speciální ekodráha.
Osmé ročníky navštívily čističku odpadních vod ve Vsetíně, kde se seznámily s mechanickým, chemickým a biologickým čištěním vody, které garantuje, že kvalita vyčištěné vody odpovídá požadavkům Evropské unie.
Exkurze do ÚV Karolinka se zúčastnili žáci 9. tříd a v rámci této akce se podívali i do podzemí vodní nádrže Stanovnice.
Děti získaly během dne spoustu nových a zajímavých informací, pod jejichž vlivem se jistě dotvořil jejich odpovědný postoj k problematice vody, odpadů a k přírodě jako celku.

škola: ZŠ Vsetín Luh
ročník: 6.-9. ročník
předmět: přírodopis a ekologie

Záchrana žab

zdroj: http://zs1old.nmnm.cz/uvod.php?ERT=13&LUPEN=yes&EPROM=652&#STRYC

Pro záchranu obojživelníků se v souvislosti s výstavbou Billy vybudovaly tři tůně, které slouží jako útočiště k rozmnožování skokanu zelenému. Voda v tůňkách ale v závislosti na přírodních podmínkách kolísá, a tak bylo nezbytné vyhrnout si rukávy a o vodu se postarat. Zhostili se toho žáci 9. ročníku pod vedením Ing. Jaromíra Čejky z CHKO Žďárské vrchy. 24. dubna 2012 se vypravili vybaveni kbelíky do Obory a nosili vodu z místního potoka Bezděčka bezmála dvě hodiny, aby tůňky zaplnili po okraj a připravili tak optimální chráněným obojživelníkům podmínky pro rozmnožování.

škola: ZŠ Nové Město na Moravě
ročník: 9.ročník
předmět: přírodopis a ekologie

Les ve škole, škola v lese

zdroj: http://zs1old.nmnm.cz/uvod.php?ERT=13&LUPEN=yes&EPROM=655&#STRYC

Projekt probíhá napříč všemi ročníky. Už ti nejmenší žáci se učí o lese a o životě v něm. Projekt je realizován nejen ve výuce, ale především v terénu, kde se žáci učí vlastním prožitkem. Tak například v měsíci říjnu to bylo sázení bukových sazenic v lese Ochoza, čištění parku Koruna, dále pak v prosinci se žáci starali o lesní zvěř doplňováním krmelce apod. V jarních měsících pak žáci prověřili své znalosti v oblasti myslivosti či o CHKO Žďárské vrchy. To vše probíhá za účasti odborníků z řad lesníků či pracovníků CHKO Žďárské vrchy.

škola: ZŠ Nové Město na Moravě
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodopis

Chemická kouzla

zdroj: http://www.zsbustehrad.cz/zs/akce/ukaz-clanek.php?akce=187

Žáci devátých tříd se účastnili dne „Chemická kouzla a chemie v praxi“, který měl za úkol ukázat aplikaci znalostí, které si osvojili v hodinách chemie. Tyto pokusy byly prováděny v nově zbudované učebně pod širým nebem, které bylo možno využít díky krásnému počasí, které ten den panovalo.

Pokusy byly roztříděny do čtyř kategorií, a to sice: Nástrahy chemie a chemických reakcí, organická chemie v praxi, kovy a jejich vlastnosti, odhalení filmových triků.

V první kategorii pokusů si žáci ukázali kdy je zakázáno lít vodu do kyseliny, kdy dojde k dynamické reakci, poté udělali oblíbenou sopku na stole a naučili se, že kahan lze zapálit i bez sirek, či zapalovače.

Ukázali si, že lze zapálit cukr tak, aby hořel plamenem a odhalili i první filmový trik, kdy „kyselina rozežírá stůl“. Tento trik odhalili tak, že polévali polystyren ředidlem.

V kategorii kovy a jejich reakce si žáci ověřili, že opravdu není dobré házet sodík do vody, stejně jako voda není dobrý hasící prvek při hoření hořčíku.

Dalším pokusem bylo takzvané Nebezpečné cáknutí, kdy jsme využili další kov, tedy zinek a děti měly díky tomu šanci vidět poprvé pyrotechnický pokus zapálený vodou. Pak se přesunuli do poslední kategorie,kde děti viděli nějaké filmové triky a podstoupili zkoušku statečnosti a vyrobili umělou krev. Dále si ukázali, jak kaskadéři běhají ve filmech a „hoří“. Zapálili kus hadru, který neshořel, stejně jako padesátikoruna jednoho z dobrovolníků:-). A protože závěr má být vždy pompéznější, udělali si Bengálské ohně, které se používají jako náplň do různých světlic.

škola: ZŠ Oty Pavla Buštěhrad
ročník: 9.ročník
předmět: chemie

Přírodní památka Štěpán

zdroj: http://www.sekaniny.cz/?p=16056

Ž8ci 6. tříd navštívili přírodní památku Štěpán, která se nachází u řeky Opavy směrem na Děhylov. Doprovázela je ornitoložka ze stanice mladých přírodovědců. Velmi poutavě děti seznamovala s ptactvem a rostlinami vyskytujícími se v této lokalitě. Viděli a slyšeli zpívat známé i vzácnější druhy – čejku chocholatou, pěnkavu, pěnici, skřivana polního, slavíka a jiné. U rybníka je přivítaly kachny divoké, polák velký, potápky i labuť bílá. Seznámili se s chráněnou plovoucí rostlinou kotvicí. U řeky Opavy zahlédli modrého ledňáčka říčního. Děti sledovaly vzdálenější ptáky dalekohledy.
Druhá výprava vedla do přírodní památky Turkov, oblasti nacházející se na hranici městského obvodu Třebovice. Tentokrát je prováděla botanička z Ostravského muzea. Žáci měřili obvod některých stromů, zjišťovali průměr a seznámili se s jeho hodnotou. Pozorovali lupou mechorosty, hladili si užovku obojkovou, viděli porosty chráněného kosatce žlutého a seznámili se s chráněnými stromy ve třebovickém parku.

škola: ZŠ Sekaniny Poruba
ročník: 6. ročník
předmět: Přírodopis

V údolí řeky Oslavy

zdroj: http://www.zsvm.cz/?p=16771

Cíl žáků šesté třídy byl jasný, čekala je přírodopisná vycházka do malebného údolí řeky Oslavy v Oslavanech.Prošli městem a vydali se proti proudu řeky.

Prvním tématem byly hlasy ptáků. Nejprve si přehráli hlasy nahrané z mobilu, aby je pak v přírodě poznali. Jakmile nějakého ptáka slyšeli, tak ho hned zapsali do pracovního listu. Následovalo zastavení nad pracovním listem pole. Žáci se seznámili s rozdělením polních plodin, prakticky určovali světové strany pomocí buzoly, rozpoznávali nalezené ukázky bylin. Pokračovali dále proti proudu řeky. Když dorazili k brodu čekalo děti téma voda, praktické měření se týkalo zjišťování teploty vody.Cestou zpět žáci stihli ještě téma les. Čas se rychle krátil, a proto žáci provedli ještě měření rychlosti proudu vody a vydali se směrem k autobusu. Celá akce se vydařila.

škola: ZŠ V.Menšíka Ivančice
ročník: 6. ročník
předmět: Přírodopis

Bílá stráň

zdroj: http://ustadionu.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=60

Všichni žáci z 5.B ze ZŠ U Stadionu v Litoměřicích vyrazili na Bílou stráň. Bílých strání je v celé Evropě jen pár a jméno získávají podle svého podloží – bílé opuky. Nejdříve si mysleli, že to bude pěkná nuda, ale to byla dost mylná představa.
Hned na začátku výprava objevila květinu s názvem kakost krvavý. Poznali spoustu dalších zajímavých rostlin, ale ty nejvzácnější by bez našeho průvodce určitě přešli. Rostou zde totiž plané orchideje jako například tořič hmyzonosný nebo střevíčník pantoflíček. Žáci pozorovali velké mraveniště, poslouchali o hmyzu, zapisovali si, fotili, lovili pulce i posvačili v přírodě. Někteří překvapivě odhalili své přírodovědné schopnosti a talent.

škola: ZŠ Litoměřice, U Stadionu
ročník: 5. ročník
předmět: Přírodopis

Naučnou stezkou

zdroj: http://www.zsschsady.cz/?s=akce/08-prochazka

Žáci prošli naučnou stezku, jejíž jednotlivé tabule využili k zopakování vědomostí o listnatých a jehličnatých stromech a doplnili si poznatky o cizokrajných stromech, které se v parku nacházejí. Pozorovali změny v podzimní přírodě, určovali názvy stromů a přiřazovali listy ke stromům.
Po návratu do školy žáci vyplnili test ze získaných vědomostí.
Celou akci provázelo nádherné slunečné počasí.

škola: ZŠ Schulzovy sady Dvůr Králové n.L.
ročník: 4. ročník
předmět: Přírodopis

Labyrint vědy, her a poznání

zdroj: http://vrchlickeho.cz/projekty/labyrint-vedy-her-a-poznani/

Akce se konala v Liberecké Zoologické zahradě a v jejím okolí.Žáci šli do ZOO, kde byli informováni o celé soutěži.Úkolem bylo odpovídat na otázky, které dostali a procházet jednotlivá stanoviště u chovaných zvířat, pročítat informace a co nejvíce si zapamatovat.K dispozici byla celá zahrada. Dále žáci hledali a poznávali deset stop zvířat nacházejících se kdekoliv po zahradě.Celá akce byla bodově hodnocena a výtěze čekala odměna.

škola: ZŠ Vrchlického Liberec
ročník: 6.-9. ročník
předmět: Přírodopis

Dejme šanci aplikované chemii

zdroj: http://zsklimkovice.cz/node/3674

Vybraní žáci 8. a 9. tříd navštívili Střední průmyslovou školou chemickou s gymnáziem v Ostravě a vyzkoušeli si, jaké to je zde studovat. Byla tu zábavnou formou připravena hodina přírodopisu a pak také hodina chemie plná chemických pokusů, které si žáci mohli vyzkoušet. Část dne ve škole pak byla věnována živout a dílu významného vědce, chemika Jaroslava Heyrovského, nositele Nobelovy ceny za chemii z roku 1959, po kterém byla tato škola na jeho počest pojmenována.

Druhou část projektu reprezentovaly vzdělávací videopokusy. Byly vytvořeny na této střední průmyslové škole a byly ZŠ Klimkovice poskytnuty jako doplněk výuky chemie.

škola: ZŠ Klimkovice
ročník: 8. a 9. ročník
předmět: chemie, přírodopis

Rostliny kolem nás

zdroj: http://zsmitusova8.cz/svp/skolni-projekty_rostliny-kolem-nas.htm

Projekt je realizován v průběhu roku - v závislosti na vegetačních fázích rostlin v interiéru a exteriéru školy. Žáci budou pečovat o rostliny - zalévat je, přesazovat, hnojit, kypřit půdu, ošetřovat tak, aby rostliny zvelebovaly prostředí školy.
V průběhu roku bude komise žáků hodnotit třídu, ve které bude nejkrásnější květinová výzdoba, po vyhodnocení průběžných výsledků bude na konci školního roku odměněna nejúspěšnější třída - např. návštěvou Arboreta v Novém Dvoře.

škola: ZŠ Ostrava-Hrabůvka
ročník: 1.-3. ročník
předmět: přírodopis

Jarní vycházky

zdroj: http://skolahustopece.cz/2014/03/jarni-vychazky/

Příchod jara hlásí v Hustopečích hlaváček jarní, koniklec velkokvětý a rozkvetlý mandloňový sad. Každoročně chodíme tuto událost sledovat na vlastní oči a vždy nás potěší svou krásou. Někdy na tuto jarní vycházku musíme netrpělivě dlouho čekat, jindy nás zastihne ještě v mrazivém počasí dohasínající zimy. Letos jsme všichni marně očekávali příchod svatého Martina na bílém koni. V tomto nenaplněném očekávání nás velmi brzy potěšil jas modrofialových květů a žlutých sluníček hlaváčků. Je povzbudivé, že tato krása stále oslovuje i generaci „tabletů“. Věřím, že se jednou budou sdílet pod rozkvetlou mandloní nebo na sluncem vyhřáté suché stepi Kamenného vrchu poseté touto křehkou výzdobou.

Petr Kamenský žák školy

škola: ZŠ Hustopeče
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodopis

Výstava zvířátek

zdroj: http://www.zsmesice.cz/foto1204.htm

Źáci naší školy navštívili výstavu drobného zvířectva na Šibenném vrchu. K vidění bylo množství plemen drůbeže, holubů a králíků. Děti asi nejvíce zaujal oslík a ovce. Zájemci mohli vyslechnout odborný výklad našeho bývalého žáka-nadšeného chovatele –Pavla Dvořáka, který nás výstavou provázel,zasvěceně hovořil a odpovídal na zvídavé otázky dětí a dospělých.

škola: ZŠ Tábor
ročník: 1.-2. ročník
předmět: přírodopis

Eko den na ZŠ Havířov Pujmanové

zdroj: http://zs-pujmanove-havirov.cz/backup/old/projekty.php

Eko den“ na ZŠ Pujmanové proběhl velmi zábavnou formou. Žáci si v prvních dvou hodinách mohli postavit pyramidu z plastových víček, které dosáhly zajímavých výškových rozměrů. Ostatní žáci se pokoušeli vytvořit různé výrobky z plastu, které byly záhy vyhodnoceny.
Hodnocení neminulo ani kostýmy, které si vyrobili žáci prvního a druhého stupně. Soutěžilo se o nejoriginálnější„eko obleček“. Modelů bylo celkem třicet jedna. Převládaly letní modely. Diváci na módní přehlídce mohli vidět havajský oděv, který se skládal z krátké sukničky, trička na ramínka do pasu, šperků a lilie ve vlasech.
Také zaujala princezna Pampeliška, členové hudební skupiny, sportovci. Někteří přišli i v nádherném „eko společenském oděvu“.
Módní přehlídka byla vskutku zábavná. Přehlídku uzavřely hry, které si připravili žáci 8. tříd. Doufám, že se takových akcí zúčastní i škola v budoucnu.

škola: ZŠ Pujmanové Havířov
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodověda a ekologie, mezioborové

Den voda-projektový den

zdroj: http://zs-pujmanove-havirov.cz/backup/old/projekty.php

Žáci 8. a 5. tříd tříd navštívili čistírnu odpadních vod v Opavě. Ostatní ročníky pracovaly podle předem připravených úkolů, které si jednotliví vyučující připravili. Pracovali většinou ve skupinách.
První hodinu probíhala fyziku. Žáci pracovali ve dvojicích i čtveřicích. Každá skupinka dostala nádobku s vodou a nějaký materiál (např. korek, dřevo, měď atd.) Do nádobky nalili vodu a pilně zkoušeli,které těleso se ponoří a které zůstane na hladině. V přírodopise bylo ve skupince pět dětí. Na velký balicí papír
kreslili moře a živočichy.

škola: ZŠ Pujmanové Havířov
ročník: 1.-9. ročník
předmět: chemie, přírodopis, fyzika

Smokeman zasahuje!

zdroj: http://www.zsaleska-bilina.cz/post/2013/10/24/Smokeman-zasahuje!.aspx

Žáci 9. tříd na základní škole Aléská v Bílině se účastnili projektu který se týkal chemie a fyziky. Žákům bylo v praxi dokázáno, že tyto předměty nemusí být nudné, ale jsou i zábavné. O to se postaral právě ,,Smokeman‘‘ a jeho pomocníci z Vysoké školy báňské.Smokeman a jeho pomocníci seznamovali žáky se zajímavýmis a dobře připravenými pokusy. Mohli tak vidět vytváření fotosyntézy, dále jak studený je suchý led, oheň rozdělený křesadlem nebo jaký mají objem plic. Za správně zodpovězené otázky žáci dostávali odměny. Ty donutily úplně všechny spolupracovat.
V závěru projektu proběhla soutěž, ve které proti sobě soutěžili chlapci a dívky. Cílem bylo sestavit co nejdelší vodovod z folií. Akce byla žáky hodnocena jako velice zajímavá a zábavná.

škola: ZŠ Aléská Bílina
ročník: 9. ročník
předmět: chemie, fyzika

Pěšina u Ponávky

zdroj: http://www.zslelekovice.cz/projekty-ve-skole/

Díky dotační podpoře programu Švýcarsko-české spolupráce, ale hlavně pracovního úsilí mnoha rukou jsme obnovili a udržujeme dávnou stezku podél říčky Ponávky v úseku od autobusové točny po ´jehnickou´ křižovatku.
Projekt doprovází i postupná společná tvorba webového atlasu o této lokalitě, do kterého můžete nahlížet na internetových stránkách ZŠ Lelekovice. Součástí webového atlasu je mapování přírodní lokality v jednotlivých obdobích roku., stavu vody v říčce Ponávka a jejich proměn během roku.Mapování rostlinstva a živočichů po celý rok.ˇudržba lávek, odpočivadel a přírody na pěšině. Celý projekt je doprovázen velým množstvím fotografií z celoroční činnosti.

škola: ZŠ Lelekovice
ročník: 1.-9. ročník
předmět: přírodověda a ekologie, mezioborové

Zelená Litovel

zdroj: http://www.gjo.cz/skolni-projekty/

Na celé akci se podíleli žáci a profesoři gymnázia, kteří připravili pro předškolní děti a mladší školáky naučnou vycházku Litovlí spojenou s výkladem, kde se děti dozvěděli zábavnou formou něco nového nebo zajímavého. K tomuto všichni účastníci dostali pracovní karty. Na pěti zastaveních v litovelských parcích tak plnili zadané úkoly na téma poznávání přírody v parcích se zaměřením na místní rostliny a zvířata.Karty žáci vyplňovali během vycházky pod vedením svých učitelů, k tomu obdrželi vlastní pastelky a motivační dárek.

škola: Gymnázium Jana Opletala Litovel
ročník: MŠ a 1.-5.ročník ZŠ
předmět: přírodověda,biologie

Badatelská činnost na ZŠ Brodek u Přerova

zdroj: http://zs-brodek.cz/index.php/template/projekty-skoly

V rámci přírodovědného kroužku žáci v terénu určují stromy podle pupenů, podle celkovéh habitu, sledovali růst a tvar listů a jehlic,květů, určovali stáří, obvod a výšku stromů, vyhotovovali otisky kůry stromů. Svojí badatelskou činností přispěli k budování školního arboreta pro všechny žáky školy.V arboretu provádí např. hnojení, postřiky, hubí škůdce, kompostují, sadí a vysazují rostliny a dřeviny.

škola: ZŠ Brodek u Prostějova
ročník: 4. a 5. ročník
předmět: přírodopis

Akustická ekologie

zdroj: http://www.zsmecholupy.cz/projekty-skoly/akusticka-ekologie

Na ZŠ Měcholupy byla vybyvena učebna akustickými přístroji. V návaznosti na tot vybavení žáci zpracovali hlukovou mapu okolí školy, obce a klidové oblasti. Žáci samostatně měřili hladiny akustického tlaku a zpracovávaly výsledky měření.Hluková mapa byla poskytnuta také obci k případným úpravám hlukového zatížení obce.
V rámci tohoto projektu také mohli všichni žáci školy navrhnout a vyrobit jednoduchý akustický nástroj, vyrobený z přírodnin a recyklovatelných materiálů. Soutěže se nakonec zúčastnilo více než 30 nástrojů různých konstrukcí od jednoduchých bicích nástrojů až po poměrně složité konstrukce „zvukostrojů“ a strunných harf.

škola: ZŠ Měcholupy
ročník: 1.-9. ročník
předmět: přírodověda a ekologie, mezioborové

ZOO ve škole

zdroj: http://www.8zskladno.cz/projekty.html#zoo

Při ZŠ byl založen kroužek přírodovědy,který se již řadu let stará o malé zoo přímo v areálu školy. Jde vlastně o terária s živočichy v něm žijícími: užovky,vodní žáby drápatky, různé druhy ryb,želvy nádherné, želvy žlutohnědé. Dnes je ve škole více jak 10 terárií se stojany a přibyly další živočichové. O zvířata se žáci pravidelně starají.
S chovatelským kroužkem navštěvují burzu Živá exotika v Praze na Výstavišti, kde si pořizují další nové živočichy a tím svoje malé školní zoo stále zvětšují a zvelebují.

škola: ZŠ Kladno Vodárenská
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodopis

Máme rádi zvířata

zdroj: http://www.zsroznov.cz/projekt_kratk.html

Tento projekt dobré praxe provádí ŠD a začal vycházkami do přírody. Tam sledujeme a obdivujeme rybáře při výlovu rybníka, monitorujeme život vodního ptactva a živočichů v rezervaci Vrbenské rybníky, pravidelně navštěvujeme ZOO v Hluboké nad Vltavou včetně les. a ryb. muzea Ohrada. Připravujeme výlet do Parku exotických zvířat Dvorce u Borovan, která se zabývá chovem exotických zvířat. Zde máme v úmyslu navázat dlouhodobější kontakt, např. formou sponzorských darů – dárků (finanční prostředky získané za sběr starého papíru, léč. bylin, atp.)
Dále proběhla akce krmení lesních zvířat (kaštany, suchý chléb), máme nainstalované krmítko pro ptáčky v našem areálu ŠD. Všechna odd. ŠD se zúčastnila přednášky o myslivosti, která se setkala s obrovským zájmem dětí, proto bude pokračovat dalším cyklem s tím, že od září bude v naší ŠD nově zaveden kroužek ,,Myslivost a naše příroda“. Do konce školního roku se uskuteční v prostorách ŠD beseda s veterinární lékařkou MVDr. Lucií Míkovou z Vet. kliniky Vltava, kam si budou moci naši žáčci přinést svého domácího mazlíčka a získat od p. dr. rady, jak se o něho správně starat, nejen v době jeho onemocnění.
V rámci tohoto projektu je navázána spolupráce s Mysliveckou jednotou (Zlatá srnčí trofej) a s Českým rozhlasem ČB v pořadu ,,Máme rádi zvířata“. Celý projekt doplní nejen fotografie a videozáznamy ze všech akcí, ale i kresby a zápisky žáčků.

škola: ZŠ Rožnov
ročník: 1.-5. ročník
předmět: přírodověda

Dvakrát měř, jednou řež

zdroj: http://www.zsroznov.cz/projekt_kratk.html

Žáci si do školy přinesli různé druhy metrů. V komunikačním kroužku si povídali o jejich reálném využití i o jiných „vymyšlených“ možnostech používání metrů. Jak se lidé mohli domluvit na užívání společných jednotek délky, si předvedli a vyvodili pomocí pohádky o Králi Metru I.
Společně si přečetli příběh o království, kde měli přesného krále,ale nepřesné občany. Děti si na příběhu procvičily tvrdé a měkké souhlásky a psaní vět. Pak se podle pohádky rozdělily na čtyři skupiny. Král Metr I. zadal svým občanům úkol změřit městskou věž. A protože každá skupina změřila věž jinak, král určil jednotnou míru podle sebe – jeden metr.
Hned po té se všichni občané museli přeměřit, aby král měl v obyvatelích jasno. Děti si zopakovaly jednotlivé části těla a do pracovního listu vepsaly své míry.
Nakonec skupiny museli nakreslit krále v životní velikosti. Nejdřív správně naměřili a slepili plátno metr dlouhé a pak vytvořili obraz.
Vyvozené jednotky délky pak využili v pracovním sešitě.
Děti si osvojily v praxi:vyvození jednotky délky – metr, zopakovali si částí lidského těla,praktickou činnost měření a osvojili si skupinovou práci na praktických příkladech.

škola: ZŠ L. Kuby, České Budějovice
ročník: 2. ročník
předmět: přírodověda, prvouka

Masožravky aneb večeře pro Adélu

zdroj: http://www.zskunratice.cz/ucitele/oborove-dny-skolni-rok-2013-2014/10-masozravky-aneb-vecere-pro-adelu

Škola pořádá oblíbené mezioborové dny. Tentokrát bylo téma jasné:Masožravky aneb večeře pro Adélu. Tento oborový den byl určen všem, kdo chtějí poznávat rozmary přírody a spolu s námi přijít na kloub některým z jejích záhad.Žáci se dověděli,co to vlastně masožravé rostliny jsou a zkusili si práci s mikroskopem. Jejich vlastním praktickým výstupem byla samostatná oborová práce a její prezentaci před spolužáky a rodiči.

škola: ZŠ Kunratice
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodověda

Zelený most

zdroj: http://www.stredni-skola.cz/ekoweb/zelenymost.html

Ve tříletém projektu mají žáci a učitelé velký úkol, a sice „postavit“ tak zvaný Zelený most mezi školou a praxí.
Projekt je zaměřen na obnovitelné zdroje energií. Žáci vytváří modul Biomasa pro energii,pořádají exkurze, vybavují si svoje učebny technickým vybavením, zvou odborníky v oboru, pořádají přehlídky vlastních prací, worshopy pro žáky a další školy.

škola: SOŠ a SŠ Letovice
ročník: 1.-4. ročník
předmět: přírodověda a ekologie, mezioborové

Dřevo-materiál budoucnosti

zdroj: http://www.stredni-skola.cz/Gallery?id=1903

Na podzimroku 2013 se konal již 8. ročník tematické soutěže Dřevo-materiál budoucnosti. Soutěžilo 84 žáků okolních základních škol v 16 družstvech. Každoročně projekt připravuje předmětová komise „dřevo“. Cílem projektu je podpořit ekologické cítění mládeže a prezentovat naši jedinou obnovitelnou surovinu – dřevní hmotu.
Projekt je koncipován jako zábavné soutěžní dopoledne, kdy soutěžící družstva v týmu plní četné jednoduché úkoly, které jim připravují a zadávají naši studenti – nábytkáři a truhláři. Studenti rovněž přidělují body, vyhodnocují soutěž, vyřizují cestovní výlohy našich hostů, zajišťují svačiny, nápoje a věnují se jako hostitelé i doprovodu soutěžících.

škola: SŠ Letovice
ročník: 1.-3. ročník
předmět: přírodověda a ekologie, mezioborové

Pes-přítel člověka, člověk-přítel psa

zdroj: http://www.respektneboli.eu/projekty/pes-%E2%80%93-pritel-cloveka-clovek-%E2%80%93-pritel-psa

Cílem školního projektu SUPŠ a VOŠ Turnov byla pomoc psům v psím útulku v Turnově. Jednalo se nejen o aktivity přímé pomoci, ale i o charitativní sbírku pro tuto organizaci, resp. její „obyvatele“. Žáci začali zmapováním situace v psím útulku. Následovala tvorba a distribuce propagačních materiálů a letáků s cílem oslovit veřejnost, na vývěsky města, obchodů a webové stránky. Součástí projektu byl také charitativní den ve prospěch projektu. a charitativní den navazoval úklidový den v psinci, kterého se zúčastnilo celkem 15 studentů. Část z nich musela vzít psy z kotců na procházku, aby je zbytek studentů mohl mezitím pořádně vyčistit. Dle studentů to byla úmorná práce, ale s výsledkem byli spokojeni. Psi měli konečně čisté prostředí, kam jim byly dány nové deky a pelechy získané v rámci charitativní sbírky.

Závěrečnou aktivitou byla tvorba fotodokumentace a distribuce nabídky opuštěných psů veřejnosti. Osvojeni byli hned dva pejsci, ostatní obyvatelé útulku na své nové páníčky zatím čekají. Díky projektu se jednoznačně podařilo upozornit turnovské občany na nepříznivou situaci v psích útulcích.

škola: SUPŠ a VOŠ Turnov
ročník: 1.-4. ročník
předmět: přírodověda

Život včel

zdroj: http://www.zsukrcskeholesa.cz/zivot-vcel/

Pro žáky 7.třídy uspořádaly Lesy hl. m. Prahy akci"Život včel" Konala se v blízkosti Michelského lesa, tudíž byl kolem ještě chládek a včelky nebyly tak aktivní. Nejdříve byli žáci seznámeni odbornou pracovnicí s některými praktikami a nástrahami ze života včel. Poté si mohli prohlédnout zasklený úl plný včel. Ti nejodvážnější se mohli po převlečení do ochranného obleku podívat do blízkosti včelích úlů. U včelích úlů jim odborný pracovník vysvětlil život včel ve včelíně. Pak žáci dostali včelí vosk a po zatočení medometem ochutnali domácí med od místních včel.

škola: ZŠ U Krčského lesa
ročník: 7. třída
předmět: přírodopis

Tisíc podob vody

zdroj: http://www.zsbechyne.cz/projekty-skoly/tisic-podob-vody/

Žáci navštívili čističku odpadních vod, vytvořili nástěnné obrazy na téma např. voda na Zemi, koloběh vody v přírodě, čistění odpadních vod, voda a zdraví atd. V hodinách výtvarné výchovy kreslili formou koláže život ve vodě a v zeměpise se věnovali vodstvu na Zemi.
Při realizaci projektu si žáci mohli uvědomit důležitost vody jako základní podmínky života na naší planetě, prohloubit dosavadní znalosti o vodě, uplatnit dovednosti na PC a nakonec prezentovat výsledky své práce a také hodnotit výkony svých spolužáků. Projekt také přispěl k rozvoji komunikace a spolupráci v týmu.

škola: ZŠ Bechyně
ročník: 8. ročník
předmět: přírodopis, chemie, výtvarná výchova

Ekologická výprava

zdroj: http://www.zsbuttulova.cz/projekty/ekologicka-vprava

Díky projektu „Učíme se za školou“ si mohli žáci prozkoumat okolí zříceniny hradu Ronovec a přímo v terénu si zopakovat nejenom své znalosti z rostlinné a živočišné říše, ale naučit se určovat jednotlivé zástupce dřevin a živočichů, kteří se vyskytují v této oblasti. Žáci měli možnost také pozorovat ve volné přírodě jeleny a daňky.

škola: ZŠ Chotěboř
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodopis

Obnova zeleně a miniarboretum

zdroj: http://zsstudenec.cz/?page_id=972

ZŠ Studenec leží uprostřed areálu s lesním pozemkem. Tento byl po mnoho let neudržován a zanesen nálety dřevin a zeleně.Město Studenec, společně se ZŠ Studenec se rozhodli tento lesopark obnovit a vybudovat v něm arboretum. Na realizaci se podílely velkou měrou žáci školy, hlavně na čištění terénu, zalévání stromů, vysázení některých dřevin.Dále tu vybudovali naučné stezky Mravenci a lesní škůdci nebo Větrné a vodní mlýny.

škola: ZŠ Studenec
ročník: 5.-9. ročník
předmět: přírodopis

Digitalizace přírodovědných pokusů

zdroj: http://www.zsstr.cz/o-projektu-digi

Tato mimoškolní praktická aktivita má za cíl nabídnout žákům netradiční způsob výuky fyziky, chemie a přírodopisu.Žáci dokumentují pomocí digitálních kamer, fotoaparátu a mikroskopu s kamerou své přírodovědné pokusy. Následně pak svou digitálně zaznamenanou práci zpracovávají pomocí jednoduchého softwaru pro tvorbu a střih videa na DVD.Ke svým aktivitám přizvali i žáky z okolních škol, kterým předváděli ty nejzajímavějuší pokusy a již natočené pokusy na video/ start rakty za pomocí sáčků se sodou, zkoumali pod mikroskopem,pokus s vysátím atmosféry a další/. Toto projektu se ve svém volném čase účastnilo přes 30 žáků školy, kteří se aktivně zapojovali po celá rok.

škola: ZŠ Strážnice
ročník: 5.-9. ročník
předmět: chemie, přírodopis, fyzika

Fenologie stromů – projekt GLOBE

zdroj: http://zsheyrovskeho32brno.cz/projekty/the-globe-program.html

Žáci 7.třídy za pomoci žáků 9. třídy podobu tří měsíců/únor-duben/ vlastním měřením v přírodě zjišťovali závislost rašení pupenů na teplotách a srážkách.Jednou týdně pravidelně zapisovali, jak raší pupeny na označených větvích vybraných stromů, při jakých teplotách k rašení dochází, zda je ovlivněno srážkami, a také pozorovali rozdíly rašení pupenů u různých druhů stromů. Závěrečný výstup dostal tabulkový formát zpracovaný na počítači.

škola: ZŠ Heyrovského Brno
ročník: 7. a 9. ročník
předmět: přírodopis, zeměpis

Přírodní výuková zahrada

zdroj: http://zsheyrovskeho32brno.cz/projekty/prirodni-vyukova-zahrada.html

Na ZŠ Heyrovského v Brně probíhá praktický projekt, kde žáci školy budují školní přírodní výukovou zahradu a arboretum. Zahrada naváže na stavbu školní přírodní učebny. Žáci vyrábí krmítka pro ptáky, sami je zavěšují a potom provádí pozorování ptactva, které přilétá do krmítek.Dále vysévají květnou louku a bylinkové záhony, živé ploty.Tato praktická činnost navazuje na výuku přírodovědy a propojuje i další předměty.

škola: ZŠ Heyrovského Brno
ročník: 1.-9. ročník
předmět: přírodověda

Badatelské metody ve výuce prvouky a přírodovědy na I.stupni ZŠ

zdroj: http://www.zsbezrucova.cz/cz/projekty/

Formou celoškolní soutěže věkově smíšených družstev ZŠ děti sledují proměny fauny a flory ve školní zahradě v závislosti na ročních obdobích. Pro jednotlivá roční období jsou vytvořeny sady úkolů s kriterii pro hodnocení. Úkoly jsou zadávány tak, aby byly v co nejvyšší míře uplatňovány mezipředmětové vztahy, aby děti chápaly souvislost mezi lokalitou a druhovým výskytem rostlin a živočichů, jsou zaměřeny na sběr živočišného a rostlinného materiálu a jeho pozorování, výskyt organizmů, které jsou citlivé na životní prostředí.Produkty práce žáků jsou vystaveny v prostorách školy, aby se s nimi mohli seznámit rodiče a návštěvníci školy.Nejúspěšnější soutěžní družstvo získává jednodenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Vita v Horní Lomnné.

škola: ZŠ Bezručova Bohumín
ročník: I. stupeň ZŠ
předmět: přírodověda, prvouka

Voda a její vlastnosti v projektu Globe

zdroj: http://www.zkola.cz/rodice/predstavujemevam/nejzajimavejsiprojekty/Stranky/Pro%C4%8D-se-o-St%C5%99edn%C3%AD-pr%C5%AFmyslov%C3%A9-%C5%A1kole-Otrokovice-v%C3%AD-i-v-USA.aspx

Studenti otrokovické průmyslovky se aktivně účastní mezinárodního projektu GLOBE, který podporuje jejich zájem o přírodu a přírodní vědy a rozvíjí metody badatelsky orientovaného vyučování. Profesionální zpracování dat garantuje NASA a výsledky práce žáků školy slouží vědcům po celém světě.
S využitím jednoduchých výzkumných metod sledují naši žáci vývoj počasí a měří meteorologické ukazatele, kvalitu vody ve vodní nádrži Štěrkoviště, pozorují změny v přírodě v průběhu roku, zkoumají půdy a jejich vlastnosti. Školní tým prezentoval práci s názvem „Voda a její vlastnosti“, ve které vyhodnotil změny průhlednosti vody a hodnoty pH ve vodní nádrži Štěrkoviště za posledních 10 let. Jaký je výsledek měření? Průhlednost vody zůstává po celou dobu velmi dobrá, hodnota pH se však nepatrně snížila.

škola: SPŠ Otrokovice
ročník: 1.-4. ročník
předmět: přírodní vědy

Vědeckotechnický park Experimentárium na SPŠ

zdroj: http://www.zkola.cz/rodice/predstavujemevam/nejzajimavejsiprojekty/Stranky/St%C5%99edn%C3%AD-pr%C5%AFmyslov%C3%A1-%C5%A1kola-Otrokovice-buduje-v%C4%9Bdeckotechnick%C3%BD-park-Experiment%C3%A1rium.aspx

​Střední průmyslové školy Zlínského kraje připravují vědeckotechnický park Experimentárium, v němž budou umístěny interaktivní expozice z technických a přírodních věd. Expozice budou vybaveny jak interaktivními učebními pomůckami, tak stroji a přístroji ke zvýšení kvality výuky. Bude zde např. elektronový mikroskop, na němž žáci mohou pozorovat různé látky a hmoty v maximálním rozlišení, vyzkouší si různé pohyblivé a funkční exponáty, budou pracovat v chemických laboratořích se skutečnými chemickými analytickými přístroji, ve 3D kině zhlédnou k dané problematice odborné 3D filmy.

škola: Spolupráce SPŠ Zlínského kraje
ročník: 1.-4. ročník
předmět: chemie

Draci na houbách

zdroj: http://www.zkola.cz/rodice/predstavujemevam/nejzajimavejsiprojekty/Stranky/Draci-na-houb%C3%A1ch.aspx

Členové kroužku Draci-příroďáci se vydali na vsetínský zámek, do Muzea regionu Valašsko. Kroužek je součástí projektu Centra přírodovědného a technického vzdělávání pro moderní výuku žáků středních a základních škol ve Zlínském kraji a partnersky ho realizuje SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín.
V prostorách zámku probíhá výstava hub se zajímavým vzdělávacím programem.Třiadvacet účastníků si připadalo, jako by si vyšli ven na houby. Nejprve se zastavili v předposledním patře věže, kde získali vědomosti prostřednictvím obrazové prezentace a pak, pak už seběhli do lesa, do jiného patra věže zámku, kde nabyté vědomosti ihned uplatnili při hrách a soutěžích. Nakonec si vyrobili krásné dekorativní kameny s motivy hub, které jim poslouží jako těžítka.

škola: ZŠ Sychrov, Vsetín
ročník: různé ročníky
předmět: přírodověda

Testování badatelsky výukových materiálů

zdroj: http://www.zkola.cz/rodice/predstavujemevam/nejzajimavejsiprojekty/Stranky/Z%C5%A0-Sychrov-testuje-badatelsk%C3%A9-v%C3%BDukov%C3%A9-materi%C3%A1ly!.aspx

Žáci ZŠ Sychrov se aktivně podílejí na testování výukových modulů, které přináší do škol projekt Heuréka, ve kterém budou pokračovat minimálně do konce roku 2014.
Největší díl práce čeká na žáky 9. ročníku, využijí výukových materiálů k opakování a upevnění učiva obecné biologie, botaniky i zoologie, ale také k rozšíření znalostí z geologie, antropologie či astronomie a dalších vědních oborů.
Žáci se sami vyjadřují k textům modulů, k tomu jak je zaujal, jak mu rozumí, k obrázkům, grafům a úkolům.

škola: ZŠ Sychrov, Vsetín
ročník: 9. ročník
předmět: přírodověda

Badatelsky orientované vyučování

zdroj: http://www.zssolnice.cz/badatelsky-orientovane-vyucovani/

V ZŠ Solnice vstoupily dvě třídy školy (4. a 5.) a jejich paní učitelky, Eva Štréglová a Miroslava Marčíková, do projektu Badatelé. Děti společně ověřovaly několik badatelských lekcí pro výuku BOV (badatelsky orientované vyučování).

Tento projekt realizuje sdružení Tereza Praha a podporuje ho řada organizací a institucí (např. MŠMT).


škola: ZŠ Solnice
ročník: 4. a 5. třída
předmět: přírodověda